Neuro-vývojová stimulace

Neuro-vývojová stimulace je systém metodického cvičení, které má za cíl utlumit přetrvávající primární reflexy, které pokud přirozeně nevymizí, tak mohou narušovat další vývoj dítěte. Přetrvávající primární reflexy mohou způsobovat například vadné držení těla, bolesti hlavy, problémy se soustředěním a zvládáním stresu. Dále je po jejich vymizení zdokumentováno zlepšení u obtíží jako jsou poruchy učení, soustředění, poruchy koordinace a rovnováhy.

"Tyto reflexy způsobují automatické, stereotypní pohyby, které pomáhají dítěti při procesu porodu a mají životně důležitou funkci v prvních týdnech života. Jejich vybavitelnost přetrvává do určitého stupně vývoje a pak mizí – v závislosti na stupni vývoje centrální nervové soustavy (CNS). Díky primárním reflexům se mozek postupně naučí správně kontrolovat fungování těla: například zpracovávat vizuální a zvukové informace, získávat rovnováhu a prostorové vidění, hrubou a jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko atd.

Psychomotorický vývoj probíhá v přímém souladu s postupným rozvojem rovnováhy, orientačních dovedností, koordinace pohybů i síly svalů celého těla. Úroveň zvládnutí těchto dovedností se pak podepíše na způsobu zapojení hlavy, lopatek, ramen, páteře, pánve i nohou do vzpřimování. Rozvoj rovnováhy, orientačních dovedností, koordinace pohybů i síly svalů ale souvisí s aktivitou primárních reflexů a tak je vývoj psychomotorických dovedností přímo ovlivněn aktivitou primárních reflexů.

Primární reflexy jsou ale nepodmíněné reflexy, které jsou organizované na nižší úrovni řízení (vychází z mozkového kmene) a jejich vybavitelnost by měla být možná pouze v raných fázích vývoje nebo při neúplném vyzrání CNS. Pokud kontrola vyššími mozkovými funkcemi nad primárními reflexy není dostačující, mohou tyto reflexy zůstat aktivní i v pozdějším věku. Mnoho z nás má alespoň jeden přetrvávající primární reflex. Pokud ale přetrvává několik primárních reflexů, mohou být kontraproduktivní pro optimální neurologický vývoj. Primární reflexy mohou pak postihnout smyslové vnímání, rovnováhu, koordinaci pohybů a schopnost učení. Případné postižení i jen jedné funkce negativně ovlivňuje i ostatní funkce.

Proto kvůli přetrvávajícím primárním reflexům některé děti ve svém vývoji zaostávají a mají i problémy ve škole. Podle výzkumů má například 92% dětí s ADHD některý přetrvávající reflex a poruchu rovnováhy. Další výzkumy potvrdily i souvislost mezi problémy se čtením (dyslexie) a přetrvávajícími primárními reflexy. Problémy způsobené primárními reflexy mohou přetrvávat i do dospělosti." Citováno od autorky systému - PhDr. Marja Volemanová, PhD. (cortex academy, kde najdete obsáhlé info)

Při první schůzce se provádí velmi pečlivá diagnostika, následně program v sériích kombinuje cviky na rovnováhu či uvědomění těla, cviky na primární reflexy a cviky na zklidnění či posílení integrace senzorických funkcí. Komplexní program je navržen na trvání 30ti týdnů a je nutné cvičit alespoň 5x týdně 5-10minut, dle schopností dítěte.

Spolupráce dítěte s terapeutem a rodičem je klíčová, tudíž je to i základní předpoklad úspěšné terapie a omezuje nám věkovou hranici na děti cca od 4 let. Cvičit mohou i dospívající a dospělí.

První schůzka včetně anamnézy a speciální diagnostiky trvá zpravidla 60 minut, další návštěvy 30 minut co 1-2 týdny po dobu 30ti týdnů. Metoda je velmi náročná na čas a spolupráci rodiny, ale při dodržení nastavených pravidel výsledky stojí za to.